سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ اختصاصی میرحسین زنوزی
 

 

میرحسین زنوزی: نستعلیق عروس خط و شناسنامه ایران است.


در عرصه ی خوشنویسی، هنرمند واقعی کسی است که خوب بنویسد و خوب عمل کند

استاد میرحسین زنوزی از اساتید برجسته خط آذربایجان شرقی و ایران است. وی در سال 1329 در یک خانواده مذهبی و هنردوست به دنیا آمد. از همان کودکی علاقه وافر به خط داشت و در طول زندگی خود از محضر اساتید برجسته کشور بهره جسته است. و اکنون عضو انجمن خوشنویسان ایران و عضو خانه هنرمندان کشور است. تا کنون بیش از 10 کتاب تحریر و تذهیب کرده و در بیش از 200 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده و 17 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.


* از زندگی کودکی و دورانی که پشت سر گذاشتید برایمان بگویید.

از همان دوران کودکی خط را دوست داشتم. میراث پدری ام قرآن نفیسی است. در دوران ابتدایی شاگرد استاد دانش خیابانی بودم، در محضر اساتید برجسته و بزرگی چون استاد میرزاحسن هریسی و استاد ابراهیم بخت شکوهی خط را آموختم. در سال 63 به سطح ممتازی در پهنه خوشنویسی نایل گشتم. در کنار خط، هنر تذهیب را هم در محضر استاد علی کوهپایه آموختم. از سال 1366 در انجمن خوشنویسان تبریز به آموزش هنرجویان پرداختم و از سال 1379 تاکنون مسئول انجمن خوشنویسان تبریز هستم. بیش از 10 کتاب تحریر و تذهیب کردم و تاکنون در بیش از 200 نمایشگاه خط شرکت و 17 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده ام و هم اکنون عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایرانم، عضو خانه هنرمندان ایران، رئیس انجمن خوششنویسان تبریز، عضو هیأت علمی حوزه هنری و دبیر جشنواره خطاطی تبریز هستم.


* هنر خوشنویسی و خط از دیدگاه شما چیست؟
هنر خوشنویسی هنری است که قدمت آن به پیدایش خط بر می گردد. این هنر با پیدایش اسلام رنگ و بوی بهتری پیدا کرد و بر پاکی آن افزود. ایران طلایه دار باشکوه این هنر بوده و هست. تبریز هم محل تولد عروس خط های خوشنویسی، «نستعلیق» -که میرزاعلی تبریزی جزو خلق کننده های آن و پدر خوشنویسی ایران می باشد- هست و خط در واقع نیایشی است که توانسته خود را به کلام وحی نزدیک کند و اساتید برجسته و به نام بسیاری در این عرصه وجود داشته و هست که آثار بسیار ماندگار و برجسته ای از خود به جا گذاشته اند.


* برجسته ترین خط در ایران و استان کدام است؟
ایران مهد هنر و به ویژه خط بوده است و خط نستعلیق که یکی از زیباترین خط هاست توسط میرعلی تبریزی ابداع شده است و در هیچ جای دنیا این خط را مانند ایران نمی توانند بنویسند و در واقع عروس خط ایران است و به مثابه ی شناسنامه ایران می باشد که زادگاهش کشورمان می باشد که بعدها این خط جهانگیر شده است.
خط در استان ما نیز جایگاه ویژه ای داشته و اساتید برجسته ای چون میرعلی تبریزی مخترع خط نستعلیق و جعفر تبریزی، استاد هریسی و بسیاری دیگر را برجا گذاشته و می گذارد.


* در سالی که گذشت کدام حادثه خوب و بد بیشتر شما را تحت تأثیر قرار داد؟
آغاز تحریر قرآن به شیوه نیریزی که از سال قبل شروع کردم و سال 90 به اتمام خواهد رسید و همچنین موفقیت یکی از شاگردانم در اتمام تحریر قرآن کریم و یکی از دوستانم که همین کار را انجام دادند.

* آخرین کتابی که مطالعه کرده اید چه بود و در چه زمینه ای است؟
من سعی می کنم از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنم و در هر زمینه ای مطالعه می کنم چراکه هنرمند باید از همه علوم آگاهی داشته باشد تا اگر خواست هنری ارائه دهد با آگاهی کامل این کار را انجام دهد.


* هنرمند واقعی از دیدگاه شما چه کسی است؟
هنرمند باید روح لطیف و پاکی داشته باشد تا بتواند برای جامعه الگوی مناسبی باشد. ما از استید خود آموخته ایم که باید همیشه در حال یادگیری و یاد دادن باشیم و هنرمند بدون علم و آگاهی نمی تواند موفق باشد و هنرمندان ماندگار همیشه در راه هنر خود رنج ها کشیده اند و برای خلق اثر هنری خود سال ها عمر گذاشته اند. هیچ هنرمند واقعی هر چقدر هم به موفقیت برشد نباید خوشیفته شود چراکه هنرمند الگوی جامعه است و باید از رذایل اخلاقی همیشه به دور باشد.


* حرف دلتان برای جوانان دوستدار این هنر؟
ما خیلی چیزها می نویسیم ولی ای کاش عمل هم می کردیم. در واقع هنر بی عمل ارزشی ندارد. در عرصه خوشنویسی هنرمند واقعی ای کسی است که خوب بنویسد و خوب عمل کند و در واقع زیبایی خط فقط زیبا نوشتن نیست، هنر واقعی در نوشتن با علم و عمل می باشد و کسی که می خواهد به این عرصه وارد شود ابتدا باید روح خود را پاک و با علم وارد این عرصه شود و از محضر اساتید برجسته بهره جوید. سعی کند زیبایی هنر خود را در اثر و رفتار خود جلوه دهد تا به الگوی خوب و ماندگاری تبدیل شود.

ویژه نامه نوروزی روزنامه سراسری امین ؛ 25 اسفندماه 1389

1390.02.12 ؛ 16:10


[ شنبه 90/2/24 ] [ 10:22 عصر ] [ میرحسین زنوزی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

میرحسین زنوزی، عضو سابق شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، عضو خانه هنرمندان ایران، رئیس سابق انجمن خوشنویسان تبریز
لینک های ویژه
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 397810